Jak zbudować efektywny zespół?

W każdej firmie przychodzi czas, kiedy trzeba skompletować zespół, a także zadbać o pozytywne relacje, które będą panowały między jego członkami. Niestety przedsiębiorcy bardzo często nie przywiązują wagi do tego typu spraw, a przecież mają one spore znaczenie, dla prawidłowego działania firmy.

Jeżeli poznamy kilka kroków, odnośnie tego co zrobić, aby taki zespół był efektywny, to nie będziemy z tym mieli najmniejszego problemu.

Szefostwo jasno musi dać do zrozumienia, jakie są cele do osiągnięcia, ale także to, jakich efektów się oczekuje od zespołu, przy zainwestowaniu w niego odpowiednich środków, takich jak ludzie, czas oraz pieniądze.

Osoby należące do zespołu muszą rozumieć, po co został on utworzony, a także jaka jest jego funkcja, w osiągnięciu założeń firmy.

Trzeba tak dobrać członków, aby byli oddani pracy grupowej i celom firmy. Muszą rozumieć misję, która jest im powierzona i fakt, że przełoży się ona na dobro firmy i ich kariery.

Zespół musi być dobierany na podstawie zdolności, umiejętności, wiedzy, a także zapału do pracy, jego członków.

Zespół musi mieć swój charakter. Mieć własną wizję i strategie, które będą zgadzały się z wizją przedsiębiorstwa i zleconym zadaniem. Muszą wiedzieć, jaka ciąży na nich odpowiedzialność, a także jakie mają ograniczenia.

Jego członkowie muszą czuć, że mają zadanie do wykonania, ale trzeba im dać przestrzeń, na wykonywanie ich własnych pomysłów, tak aby ich nie ograniczać, jeśli nie jest to absolutnie potrzebne.

Trzeba stworzyć, zrozumiały dla każdego członka, sposób raportowania i mierzenia osiągnięć zespołu. Należy też w nim ustalić hierarchię, w której lider będzie odpowiedzialny za nadzór nad projektem i składanie raportów.

Systematycznie też trzeba robić spotkania z członkami zespołu, na których każdy będzie mógł się podzielić pomysłem, na usprawnienie jego pracy. Ważne jest też to, aby członkowie nawzajem przypominali sobie o obowiązku zakończenia powierzonego zadania, w z góry określonym terminie.

Jak zbudować efektywny zespół?

Członkowie zespołu, muszą wiedzieć, że sukces osiągną tylko wtedy, gdy będą ze sobą współpracować. Choć ich indywidualnie wykonywane zadania, przyczynią się do uzyskania wyznaczonego celu. Muszą też umieć rozwiązywać konflikty, pozytywnie się ze sobą komunikować, a także wspólnie podejmować decyzje, które będą najlepsze dla całej grupy.

Ważna będzie też otwarta komunikacja i prawidłowa wymiana informacji. Trzeba odpowiednio nagradzać dobre wyniki, ale też od razu rozwiązywać konflikty, które się pojawiają. Członkowie takiej grupy muszą się wspierać, a także posiadać umiejętność przekazywania krytyki, która będzie konstruktywna.

Na ile to możliwe bez uszczerbku dla zleconego projektu, członkowie grupy, powinni być namawiani do kreatywnego myślenia i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się pozytywnie projektowi.

Ważne jest też to, aby zespół wiedział, że może liczyć na ciągłe wsparcie i zasoby niezbędne do wykonania pracy. Trzeba go też nagradzać za sukcesy, które już udało mu się osiągnąć. Dzięki temu, członkowie lepiej będą pracowali, a także będą odczuwać dumę z tego, że należą do tak wspaniałego zespołu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here