„Dlaczego muszę się tego uczyć? Przecież na nic mi się to nie przyda!” – takie pytanie i stwierdzenie słyszą nauczyciele matematyki niemalże codziennie. I każdy z nich odpowiada w ten sam sposób – „ponieważ matematyka otwiera przed tobą wiele możliwości”. Powodów by posiadać chociażby podstawowe umiejętności matematyczne jest wiele – poniżej przedstawiamy niektóre z nich.

Nauka matematyki – powody personalne

Sukces w życiu każdego człowieka zależy w dużej mierze od tego, jak dobrze potrafi rozwiązywać problemy. Bez względu na wykonywany zawód czy sytuację życiową, osiągnie wiele korzyści gdy będzie wiedział, jak radzić sobie z różnymi wyzwaniami. I chociaż w programie nauczania brakuje lekcji dotyczących typowo rozwiązywania życiowych problemów, przewiduje on jednak zajęcia, które uczą logicznego myślenia: MATEMATYKA. Wykonywanie zadań matematycznych rozwija umiejętność logicznego myślenia, co z kolei wpływa na umiejętność rozwiązywania problemów w życiu codziennym – zdefiniowanie problemu, wymyślenie sposobu jego rozwiązania, wykonanie i ocena wyników.

Nauka matematyki – powody praktyczne

Czasami niewiedza podstawowych aspektów matematyki może być przyczyną wielu problemów, krępujących sytuacji, a także zagrażających życiu konsekwencji.

  • Twoje dziecko potrzebuje leków przeciwgorączkowych. Z ulotki leku dowiadujesz się, iż należy podać 2 łyżeczki syropu na gorączkę dziecku ważącemu 30 kg. Jeśli twoja pociecha waży 20 kg, jaką dawkę leku podasz?
  • Wybierasz się na wycieczkę do Kanady! W biurze podróży informują cię, iż obecnie w Kanadzie jest 44 stopnie Fahrenheita. Jeśli 1℉ to -17℃, powinieneś zabrać ze sobą kryte buty zimowe czy może odkryte letnie sandały?
  • Chcesz pomalować pięć pokoi o wymiarach 4 x 5 m. Ile litrów farby będziesz potrzebować?
  • W trakcie kolacji w restauracji z ósemką znajomych, kelner nalicza wszystkie dania na jeden rachunek w wysokości 320 zł. Znajomi poprosili cię, byś doliczył 10% napiwku, jaka to będzie kwota?

Właśnie w takich chwilach dorośli żałują, że nie uważali na lekcjach matematyki będąc w szkole…

Matematyka nie musi być nudna!

Bywa i tak, iż większość dzieci nie przepada za matematyką, gdyż sposób prowadzenia zajęć z tak ważnego przedmiotu pozostawia wiele do życzenia. Ciągłe rozwiązywanie zadań bywa dość nużące, a liczby mieszają się już w głowach. Rozwiązaniem mogą być innowacyjne metody nauczania! Jedną z nich jest arytmetyka mentalna, która polega na nauce dokonywania nawet najbardziej skomplikowanych obliczeń w głowie. Początkowo nauka odbywa się przy pomocy SOROBAN, czyli nietypowego liczydła pochodzącego z Japonii, który stanowi dla dzieci niezwykle interesujący „gadżet”. Soroban doskonale rozwija umiejętności motoryczne dziecka, przy jednoczesnym wpływie na jego kompetencje wizualne. Takie stymulowanie połączeń neuronowych w mózgu wpływa na jakość i szybkość myślenia. Po kilku miesiącach szkoleń z arytmetyki mentalnej, soroban nie jest już dłużej potrzebny, a dzieci mogą szczycić się doskonałą umiejętnością liczenia w pamięci, co wpływa na ich pewność siebie i samoocenę. Arytmetyka mentalna stanowi doskonałe uzupełnienie lekcji matematycznych w szkole.

Źródło: Abakus – Arytmetyka mentalna

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here